Gezondheid

22 november 2018

Curcumine verbetert geheugen vijftigplussers

Curcumine verbetert geheugen vijftigplussers
Als vijftigplussers elke dag een supplement met een goed opneembare vorm van curcumine slikken, verbetert hun geheugen. Dat rapporteren voedingswetenschappers van de David Geffen School of Medicine in Los Angeles in de American Journal of Geriatric Psychiatry. Lees hier verder.

------------------------------------------

30 oktober 2017

Dankzij tussendoortjes met yoghurt en chia gaat afslanken bijna automatisch

Als je wilt afslanken maar je moeite hebt om je eetlust in toom te houden, dan is het misschien een idee om tussen je maaltijden door een schaaltje yoghurt met 7 gram chiazaadjes te eten. Daardoor eet je bij de volgende maaltijd spontaan 25 procent minder. Dat schrijven Turkse voedingswetenschappers, verbonden aan Hacettepe University, in Nutrition Research and Practice. Lees hier meer.

Metastudie: supplementen met vitamine D beschermen tegen verkoudheid

Een supplement met extra vitamine D beschermt tegen verkoudheid. Adrian Martineau, een onderzoeker die is verbonden aan de Queen Mary University of London, weet het zeker. Het blijkt uit de metastudie die hij heeft gepubliceerd in BMJ.

Studie
Martineau en zijn medewerkers voegden de gegeven uit 25 eerder gepubliceerde trials samen - waaraan in totaal 11.321 proefpersonen hadden meegewerkt - en analyseerden die opnieuw.

Resultaten
Gemiddeld verminderde suppletie met vitamine D de kans op een verkoudheid met 12 procent.

Dat percentage liep op tot 19 procent als de proefpersonen hun vitamine D dagelijks of wekelijks slikten. Om de zoveel weken een immense dosis innemen werkte niet erg goed, ontdekten de onderzoekers. Het af en toe toedienen van immense doses verlaagde de kans met slechts enkele procenten.

Bron : Ergogenics

11 maart 2018

Afslanken zonder dat je er erg in hebt: drink water als je dorst hebt. Als je jezelf aanleert om gewoon water te drinken als je dorst hebt, en de sapjes en frisdrank afzweert, dan wordt het stukken makkelijker om een gezond gewicht te bereiken en vasthouden. Elk glas water dat je dagelijks drinkt scheelt je een kleine 70 kilocalorie├źn, becijferden de Amerikaanse epidemiologen Rupeng An en Jennifer McCaffrey. Lees hier verder.

-----------------------------------------------

23 oktober 2017

Sapjes uit de winkel vergroten kans op diabetes, zelfgemaakt vruchtensap niet

Vroeger gingen vruchtensapjes nog door voor 'gezond', maar inmiddels zijn die dingen in het publieke bewustzijn ontmaskerd als geniepige suikerbommetjes. Niet gezond dus. Toch zijn niet alle sapjes even ongezond, schrijven Spaanse gezondheidswetenschappers, verbonden aan de universiteit van Navarra, in Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases. Met sap, dat je zelf maakt als je een paar sinaasappels uitperst, is niet zoveel mis.

Studie
De onderzoekers gebruikten de gegevens van 17518 Spanjaarden, die waren verzameld in het Seguimiento Universidad de Navarra-project. Toen het onderzoek begon waren de studiedeelnemers gezond. De onderzoekers keken vervolgens wie van hen na pakweg 9 jaar type-2-diabetes had gekregen, en welke leefstijlfactoren de kans op diabetes vergrootten of verkleinden. Lees hier verder.

----------------------------------------------

Vis, fruit, groenten en stressmanagement verminderen acne

Volwassen vrouwen die last hebben van acne kunnen hun huidproblemen misschien geheel of gedeeltelijk oplossen als ze een paar keer per week verse vis eten in plaats van vlees, en hun inname van fruit en groenten opvoeren. Dat berichten Italiaanse dermatologen in de Journal of the American Academy of Dermatology. Ook het verminderen van de hoeveelheid stress in het dagelijkse leven kan helpen.

Studie
De Italianen bestudeerden 518 vrouwen die ouder waren dan 24. Grofweg de helft daarvan had last van acne, de andere helft niet. De onderzoekers ondervroegen de vrouwen over hun huidproblemen en leefstijl, en keken vervolgens op welke manieren de twee groepen van elkaar verschilden.

Resultaten
De vrouwen met acne vertelden significant vaker dat ze in hun jeugd ook al acne hadden gehad, net als hun naaste familieleden. Bovendien hadden ze vaker last van lichaamsbeharing. Dat is niet onlogisch: de steroidhormonen die lichaamshaar laten groeien activeren ook de aanmaak van sebum door de huid. Sebum is een goede voedingsbodem voor de micro-organismen die acne veroorzaken.

Verrassender is de relatie met het dieet. Vrouwen zonder acneproblemen aten significant vaker verse vis, groenten en fruit dan de vrouwen met acne. De Italianen konden berekenen dat vrouwen die minstens drie keer per week verse vis aten, bijna drie keer minder kans op acne hadden dan vrouwen die dat niet deden. Hetzelfde gold voor vrouwen die dagelijks minstens drie porties groenten en fruit consumeerden.

Lees hier verder.

Bron:
J Am Acad Dermatol. 2016 Dec;75(6):1134-41.

2 juni 2018

Rugklachten en sport. Een twee-eenheid bij heel veel balsporten waarbij er veel op hoge intensiteit wordt gesport (sprinten).
In tegenstelling tot de soort rugklachten die voorkomen bij mensen met bijvoorbeeld forse slijtage van de wervels of tussenwervelschijven zijn er bij een MRI bij sporters vaak totaal geen afwijkingen te zien. Wat gaat er dan fout waardoor er dan toch rugklachten ontstaan?

Een belangrijke oorzaak ligt regelmatig in het foutief uitvoeren van een sprintbeweging in combinatie met aanleren van de bewegingen met een HOLLE rug. Met name het sprinten met een holle rug veroorzaakt een foutieve sprintuitvoering en rugpijn. Hoe werkt dit? Klik hier.

Niet fit? Dan kun je profiteren van het placebo-effect van sportproducten

Sportschoenen waarvan je volgens de fabrikant harder gaat rennen. Trainingsoutfit waardoor je volgens de reclamemakers harder kunt fietsen, of in de gym zwaardere gewichten kunt tillen. Ze zouden - weliswaar bij de gratie van het placebo-effect - nog eens kunnen werken ook, schrijft een Duitse psycholoog in PLoS One. Tenminste, bij sporters die van zichzelf weten dat ze niet fit zijn...

Studie
Net als het onderzoek waarover we gisteren schreven, staat ook deze studie op naam van de Hendrik Mothes, een psycholoog van de universiteit van Freiburg. Mothes liet een kleine tachtig proefpersonen 30 minuten fietsen, en vroeg ze tijdens de sessie hoe vermoeiend ze die ervoeren. Voordat de proefpersonen gingen fietsen bepaalde Mothes of de proefpersonen zichzelf als sportief en fit zagen [Physical Self-Concept].

De proefpersonen droegen tijdens de sessie een compressieshirt van "a well-known sporting goods manufacturer". Voordat de proefpersonen gingen fietsen, kreeg een deel van hen een video te zien die uit de doeken deed dat a. beweging gezond was en b. het shirt het fietsen makkelijker maakte. Een ander deel zag precies dezelfde clip, maar dan zonder kletsverhaal over een prestatieverbeterende werking van het shirt.

Resultaten
Het effect van het verhaal over het de prestatieverbeterende werking van shirt hing af van het Physical Self-Concept van de proefpersonen.

Zagen de proefpersonen zichzelf als fit en sportief [High Physical Self-Concept], dan maakte het kletspraatje het half uur uurtje fietsen niet minder vermoeiend. Maar zagen de proefpersonen zichzelf als onsportief en niet-fit [Low Physical Self-Concept], dan had het praatje wel een positief effect.

Bron: Ergogenics